perjantai 15. joulukuuta 2017

Eero Vottosen menu Finnairin Business luokassa

Matkustin Finnairin Business luokassa Helsingistä Tokioon uudenkarhealla Airbus A350 koneella. Lukuisissa huippuravintoloissa ja Bocuse d'Or maailmanmestaruuskisoissa mainetta niittänyt Eero Vottonen on suunnitellut Finnairille tänä vuonna business luokan menuita. 

Tällä kertaa Vottosen käsialaa oli Suomi 100 -menu, joka osoittautui maistuvimmaksi lentokoneessa tarjotuksi ateriakokonaisuudeksi, mitä olen koskaan saanut nauttia. 
Illallinen alkoi amuse bouchella: savustettuja muikkuja, kermaviiliä ja Åby-näkkileipää. Viiniksi valitsin Le G De Chateau Guiraud, 2016. Muikut olivat hienonsavuisia, todella maistuvia. Kotimaisuus huokui heti startissa.
Alkuruokavaihtoehtoja oli kaksi: 
Sinappisilliä, marinoitua silakkaa, kylmäsavustettua lohta ja muikunmätikreemiä
tai 
Tattikeittoa, savustettua hirveä, katajanmarjaöljyä ja vuolukermaa.

Valitsin tattikeiton ja tämä annos räjäytti potin. Paras koskaan syömäni yksittäinen lentokoneessa syöty annos, ylivoimaisesti. Keitto oli niin suussasulavan pehmeää ja kermaista, että oksat pois. Tämä keitto oli parempaa kuin usein ravintoloissakaan saa. Savustettu hirvi ja vuolukerma toivat hyvää suolaisuutta ja syvyyttä. Annoksen vihersalaatti oli tosin hiukan turha lisäke. Hauska että leipävaihtoehdoissa oli karjalanpiirakkaa ja ruisleipää. 

 Valkoiset pöytäliinat ja tilava istuin.

Ennen pääruokaa maistoin juomalistalta Finnairin Signature Drinkin nimeltä Blue Sky. Blue Sky on saanut inspiraationsa pohjolan luonnosta ja luotu A350 koneiden kunniaksi. Drinkki sisältää 1 cl Lapponia Blueberry Likööriä sekä 8 cl Joseph Perrier Cuvee Royale Brut. Drinkki tarjotaan Ultima Thule -lasista, jonka Tapio Wirkkala suunnitteli Finnairin ensimmäiselle New Yorkin lennolle vuonna 1969. 

Pääruokavaihtoehtoja oli peräti kolme: 

halstrattuja silakoita, pikkelöityjä vihanneksia, tillivoita ja sitruunalla maustettua perunamuusia
tai 
suomalaista karjalanpaistia ja perunalunta
tai 
grillattua meriahventa soija- mirinikastikkeessa ja japanilaista riisiä

Näistä viimeinen kuulosti oudolta Suomi-menuun, varmaankin aasialaisia matkustajia varten luodulta annokselta. Pohdin kahden ensimmäisen annoksen väliltä päätyen antamaan karjalanpaistille mahdollisuuden. En todellakaan ole mikään karjalanpaistin ystävä, mutta Vottosen luoma versio palautti uskoa tätä perinneruokaa kohtaan. Maistuvia, mureita lihoja ja vaihtelevia suutuntumia. Karjalanpaisti ei ollut vetinen kuten usein pitopöydissä on tapana. Juomaksi valitsin Message in the Bottle, 2015 viinin Toscanasta. 

Jälkiruokalistalla oli juustoja suomalaisilta pientuottajilta: Peltolan Blue ja Juustoportin Brändy Pähkinä, sekä raparperihilloketta. Lisäksi otin Wilhelmiina- ja Geisha pikkuleipiä. Juomaksi valitsin Petit Guiraud 2015 jälkiruokaviiniä sekä Napueen tehdyn GT:n. Loistava päätös maukkaalle illalliselle. 

 Kyllä kelpasi levittää istuin makuuasentoon ja käydä nukkumaan.

Aamu valkeni Japanissa ja Finnair vei matkaajat hiukan etuajassa Tokioon. Lentokoneessa tarjottava ruoka valmistellaan etukäteen. On varmasti haasteellista suunnitella annoksia, jotka toimivat koneessa lämmitettyinä. Todella hieno suoritus Eero Vottoselta ja Finnairilta. 

3 kommenttia:

  1. A350:llä on kyllä ilo lentää erityisesti busineksessa :)! Ja kukapa ei Japaniin haluaisi ;).

    Tuo menu kuulostaa hyvältä, joten toivon, että se on vielä voimassa meidän huhtikuun Japanin lennolla, vaikkakin uskon, että se on ehtinyt vaihtua jo siihen mennessä. En kuitenkaan muista, vaihtuvatko nuo kaksi vai neljä kertaa vuodessa.

    Juomapuolesta sen verran, että tänä vuonna tehty samppanjamuutos oli todella tervetullut, minkä lisäksi on huippua, että koneessa tarjoillaan Napueta vieläpä oikean tonicin kera. Harmillisesti useimmilla muilla lentoyhtiöillä taitaa löytyä vain normaalia Bombayta tai Beefeateria koneistaan.

    Kiitos postauksesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jerry! Kyllä A350 on hieno kone! Vinosti menosuuntaa asetetut business istuimet vaatii ainakin minulta totuttelua. Esim tv-ruutu pitää avata, jotta sen näkee kunnolla ja istuinvyö on ihmeellisen paksu. Mutta kaikkeen tottuu, pääasia on kuitenkin kokonaisuudessa, palvelutasossa, ruuassa, joihin Finnairin suhteen olen ollut tyytyväinen. Kaikkia ei voi miellyttää ja usein Finnairia parjataan suhteessa vaikka Cathayhin tai Emiratesiin. Mielestäni yhtiöitä on aika vaikea verrata, kukin on luonut oman konseptinsa. Ilmeisesti Signature menut vaihtuvat neljä kertaa vuodessa, ainakin Vottonen teki neljä menuta. Ensi vuoden uusi Signature Chef on ruotsalainen Tommy Myllymäki, jonka haastattelu on julkaistu Finnairin FB-sivulla 4.12.2017. Finnair kertoo myös että Suomen kokkimaajoukkue on suunnitelut Helsingistä lähtevien kaukolentojen economy-luokan ateriat vuodelle 2018. Juomat ovat kyllä hyviä ja Napuesta lisää kotimaisuuspisteitä!

      Poista
    2. Yllättävää, että tuo vinous ei tuntunut minusta oudolta, mutta sen sijaan kiinnitin huomiota tuohon paksuun vyöhön ja siihen ongelmaan, ettei TV-ruutua voi kallistaa lainkaan. Eli minua ei haittaa se avaaminen, mutta makuuasennosta katsellessa olisi parempi katselukulman kannalta, jos sitä voisi kallistaa alaspäin, kuten A330:ssä :).

      Ei Finnaria tosiaan kannata verrata tuollaisiin, koska ne yrittävät olla ns. 5 tähden lentoyhtiöitä. Finnairilla ei ole syytä eikä oikein järkeäkään sellaiseen.

      No, hyvää ruokaa on varmasti taas luvassa :).

      Poista

Nyt kiinnostaisi kuulla mitä sinä tuumaat

Blog Widget by LinkWithin